PORADY DLA RODZICÓW
WSPIERANIE DZIECI I MŁODZIEŻY
Szanowni Państwo,
na początku przede wszystkim chcemy Państwu podziękować za Wasz wysiłek, który wkładacie teraz codziennie w pracę z Waszymi dziećmi. Zdajemy sobie sprawę, że nie jest łatwo wejść w rolę nauczyciela. Dlatego też doceniamy Wasz trud i Waszą współpracę z nami. Wiemy, że dajecie z siebie wszystko. Wiemy, że każdy z Was stara się na miarę swoich możliwości. Dlatego serdecznie dziękujemy!
W tym trudnym czasie, zespół nauczycieli-specjalistów z naszej szkoły postanowił opracować porady/wskazówki, które wspomogą Państwa zarówno w zdalnej nauce, jak i pracy przy materiałach dotyczących zajęć specjalistycznych. Mamy nadzieję, że ten krótki poradnik z konkretnymi wskazówkami pomoże Państwu oraz uczniom, którzy w tym czasie potrzebują szczególnego wsparcia.
1. KONTAKT Z WYCHOWAWCĄ:
- Drogi Rodzicu, prosimy Cię, abyś był w stałym kontakcie z wychowawcą swojego dziecka oraz nauczycielem specjalistą, jeśli Twoje dziecko miało z nim zajęcia w szkole;
- informuj ich, jakie możliwości techniczne masz w domu – czy jest komputer/laptop/tablet/telefon, czy jest stały dostęp do Internetu, czy w domu jest drukarka - to znacznie ułatwi nam współpracę oraz przygotowywanie materiałów dla naszych uczniów;
- rozmawiaj z wychowawcą/nauczycielami specjalistami o problemach w zdalnej nauce swojego dziecka;
- pamiętaj o sobie – informuj nas, z czym masz trudności we wspomaganiu swojego dziecka. Wiemy, że to nie jest łatwe zadanie, dlatego zawsze jesteśmy gotowi, żeby Ci pomóc i doradzić.
2. MOTYWOWANIE DZIECKA:
- przed nauką zadbaj o komfort psychiczny swojego dziecka. Sprawdź, jak się dzisiaj czuje. Porozmawiaj z nim o tym. Jeśli dziecko nie chce rozmawiać, na pewno po jego zachowaniu będzie widoczne, jakie uczucia mu dzisiaj towarzyszą;
- Drogi Rodzicu – nigdy, przenigdy, nie odrabiaj prac za dziecko. Wyręczanie utwierdzi dziecko w przekonaniu, że może się poddać i nie próbować. Jeśli widzisz, że dziecko nie radzi sobie to WSPIERAJ i podnoś na duchu. Powtarzaj, że sobie poradzi. Nigdy nie WYRĘCZAJ;
- nagradzaj dziecko - nie kary, lecz nagrody motywują dziecko. Oczywiście nie mówimy tu o materialnych rzeczach. Proszę nam uwierzyć, że dla dziecka usłyszenie pochwały od rodzica jest dużo cenniejsze niż otrzymanie rzeczy, a wystarczy zwykłe: „Świetna robota!”;
- doceniaj drobne osiągnięcia dziecka – jeśli dziecko ma problem z jakimś przedmiotem na co dzień, a zauważysz, że poradziło sobie z zadaniem związanym z nim lub dziecko samo Ci pokaże, że zrobiło coś trudnego – chwal. To sprawi, że dziecko będzie pewniejsze siebie i zacznie wierzyć w swoje możliwości oraz chętniej będzie rozwiązywać coraz trudniejsze ćwiczenia. Nie będziesz już musiał specjalnie nakłaniać dziecka do nauki, bo samo będzie chciało ponownie „zabłysnąć”;
- błądzić jest rzeczą ludzką – każdy miewa gorszy dzień. I dorośli i dzieci. Zdarzy się na pewno, że Twojemu dziecku żaden materiał nie będzie wchodził do głowy. A wykonanie ćwiczeń będzie „syzyfową pracą”, podczas której ciągle będą pojawiać się błędy. To normalne. Jesteśmy świadomi, że uczniowie są przeładowni i zmęczeni. Dlatego prosimy, abyś w takie dni dał przestrzeń dziecku. Nie zmuszaj do nauki, jeśli widzisz, że jest to akurat ponad siły dziecka. Być może potrzebny jest odpoczynek i ofiarowanie wsparcia „Nie przejmuj się. Każdemu się zdarza. Wrócimy do tego później/jutro. I tak jestem z Ciebie dumny/a”. Nie pozwól, aby dziecko w takie dni źle o sobie myślało i zwątpiło w swoje możliwości;
- systematyczność i regularność – staraj się, aby dziecko regularnie i systematycznie podchodziło do nauki. Zaplanuj naukę dziecka o tej samej porze każdego dnia. Rób dziecku przerwy, np. 25 minut nauki, 5 minut przerwy - u młodszych dzieci, 45 minut nauki i 10 minut przerwy - u starszych. To nauczy dzieci pracowitości oraz wprowadzi rytm podobny do tego, który był w szkole. Nie pozwól, aby dziecko odzwyczaiło się i samo decydowało, kiedy będzie odrabiać lekcje i uczyć się, a kiedy nie. Jest czas na pracę i naukę oraz czas na przyjemności.
3. MIEJSCE PRACY DZIECKA:
- to bardzo ważne, aby przygotować dziecku odpowiednie miejsce do pracy – najlepiej, aby było to biurko lub stół i wygodne krzesło;
- z otoczenia miejsca do nauki staramy się usunąć wszystkie dystraktory, czyli rzeczy, które będą dziecko rozpraszać (jest to szczególnie ważne przy pracy z dziećmi, które mają problemy z koncentracją uwagi!). Co może rozpraszać uwagę: włączony telewizor, radio, smartfony, dużo przedmiotów na biurku/stole, zabawki, zbyt dużo osób, których rozmowy będą rozpraszać dziecko;
- zostawiamy na biurku/stole – urządzenie, które jest potrzebne dziecku do ściągnięcia materiałów od nauczycieli – jeśli jest to już zrobione i dziecko nie musi danego ćwiczenia wykonać na komputerze, to warto zabrać je, aby nie rozpraszało dziecka, potrzebne materiały, jak zeszyty, podręczniki, ćwiczenia; przyrządy biurowe: długopisy, kredki, ołówki, gumki do ścierania, mazaki, ewentualnie kartki, które posłużą jako „brudnopis”. Drogi Rodzicu, pamiętaj, aby w danym momencie znajdowało się na biurku dziecka to, czego akurat potrzebuje do wykonania danego zadania – jeżeli dziecko ma np. napisać opowiadanie to nie są mu do tego potrzebne nożyczki, kolorowe kartki, pastele czy farby.
Zachęcamy Państwa do skorzystania z tych porad. Mamy nadzieję, że ułatwią one Państwu wspomaganie i wspieranie swoich dzieci.